среда, 30. јун 2010.

Demokratija i tolerancija u ovom najboljem od svih dobrih svetova

Povodom članka u hrvatskom Novom listu (na http://www.novilist.hr/Vijesti/Novosti/djevojka-na-sajkaci-imala-grb-sr.aspx ) sve više sam ubeđena da je od svih gadnih osobina ipak najgadnija licemerje. Nisam osoba sklona povraćanju, ali da jesam... Mora biti da sam glupa, jer uopšte nisam ukapirala poentu - o čemu se zapravo radi u ovom tekstu? U naslovu, a to bi trebalo da je najudarnije, piše da devojka na šajkači nije imala četnička obeležja, već zvanični grb zemlje Srbije. I ipak je platila kaznu. Pa se još lamentira nad tim da li je trebalo drastičnije da se kazni, na primer zabranom ulaska u zemlju Hrvatsku. A obrazloženje da u tom odavanju počasti žrtvama po dogovoru nije bilo nikakvih nacionalnih obeležja još više me zbunjuje. A što onda tamo ima nacionalnih obeležja Hrvata? I to na najvišem nivou?
Koliko mi pamet (očigledno nedovoljna) dopušta, ja sam to shvatila ovako: Mi žalimo zbog žrtava, koje god da su, nazovimo ih nehrvatskim (što su bili Srbi, uopšte nije bitno), i sad ćete vi da vidite kako smo mi civilizovani i da nam se divite što smo toliko civilizovani, i to treba da se zabeleži da smo mi to uradili jer mi smo kulturan svet, mi.. mi... mi.... A drugi deo: Potrebno nam je pokriće, vi ste u ovoj situaciji samo pozorišni mizanscen, jer stvarno bi bilo mnogo nezgodno da smo na sceni samo mi... mi... mi... I treći, finalni deo: Potreban nam je alibi, bez mnogo talasanja, jer mi...
Da li oni iskreno žale zbog žrtava ili ne žale već sam u nedoumici šta da mislim, jer sam prvi put o ovome saznala iz Dnevnika na RTS-u i bila prijatno iznenađena što su to uopšte obeležili. Ali, na RTS-u nije bilo "pozadine". Za nju sam saznala tek iz hrvatsle štampe. I ne mogu da se ne setim kako sam u Skadarliji videla momke u majicama-šahovnicama kako se slobodno kreću, pričaju hrvatski s kajkavskim šmekom i - baš mi je bilo drago što ih vidim. Da sam znala da je u njihovoj zemlji zabranjeno imati bilo kakvo nacionalno obeležje na sebi, možda bih pretpostavila da je tako i kod nas, pa bih ih ovako necivilizovana možda i upozorila da se presvuku, za svaki slučaj. Drugarica iz Novog Sada mi je rekla da su za prošlogodišnji Exit iste takve majice viđene i po supermarketima kako kupuju namirnice, uredno plaćaju na kasi i bez ikakvih problema se sporazumevaju sa kasirkama iako govore dva različita jezika. Ubeđena sam da i ovde, u Srbiji, ima budala koje bi upirale prstom u njih i imale nesuvisle komentare ili bi radile nešto još gore, ali našao bi se valjda makar jedan pametan da pozove miliciju koja će sprovesti stoku koja ne zna da se ponaša. U Hrvatskoj je milicija sprovela devojku i, gle tog milosrđa, "blago" je kažnjena. Očigledno je da ono što bi u Srbiji uradili dripci kojih svuda ima, u Hrvatskoj rade na državnom nivou. 
Spremam se da makar na nekoliko dana skoknem u Hrvatsku i sad se mislim da li smem da ponesem tuniku na kojoj su srp i čekić i jednu košulju sa uzorkom engleske zastave, mada mi ona služi samo za odlazak na plažu. Šta ako me kazne? Ili mi zabrane da više nogom kročim u lijepu njihovu?
Nervira me što svi ćute povodom ovoga i još imaju ljigave komentare tipa: "Bolje je ne provocirati." Brajko moj, pa mnogo toga ih provocira, a ja baš i nemam vremena da se bavim njima kao belim medvedima. Za ovih svojih sto godina svašta sam preturila preko glave pa me zabole da se bavim još i njihovom osetljivošću. I ja sam osetljiva, nek počnu drugi da se bave time šta sve meni smeta. A ako se ne bave, ne moraju - niti mogu niti bih ih kaznila.
S druge strane, kampanja za letovanje na hrvatskoj obali lepo je osmišljena i očigledno je u nju stucano i-ha-ha para, s jednim malim detaljem koji prosto bode oči - oni imaju 1244 ostrva! Pod uslovom da je to tačno, jer se spekuliše i sa brojem 1246, zar nisu mogli da izbegnu taj podatak koji toliko asocira na čuvenu Rezoluciju? Odmah mi je to palo u oči i prvo mi je bilo žao bačenih para, ali sam pomislila: "Mora da su imali nekog savetnika ovde. Taj koji je ovde bio zadužen za rad na terenu trebalo je da ih upozori ako kojim slučajem nisu upućeni šta Srbima taj broj znači. I tog terenca treba kazniti!" Ako to nije provokacija, onda imam poremećene pojmove o značenjima reči. A pogotovo je to gadno ako je tačan podatak da imaju 1246 ostrva. Tabla na bus stanici sa sve reklamom o divotama Hrvatske kod mog posla je razbijena i dopisano je: Jebala vas ostrva da vas jebu. Pride je nacrtan jedan veliki... I ko se nije dotle dosetio, sad se sigurno dosetio: 1244 je baš nezgodan broj. Šteta, ogromna šteta za obe strane. 
I još samo jedan mali detalj iz današnjeg šetkanja po hrvatskim forumima: jedan od komentara na monstruozni zločin u Starim Ledincima bio je kako se takav zločin mogao očekivati od Srbina koji liči na Mladića! Potom sledi komentar kako je monstrum u stvari Hrvat, pa se onda prepiru jeste li ili nije, pa onda ide malo istorijata mesta u kome se kaže kako su 1943. ustaše tu pobile celokupno stanovništvo... Muka mi je bilo dalje da čitam! Šta sad to znači? Zločin je manje strašan ako ga je izvršio Hrvat, ili obratno? Ili je strašniji? Kud ide ovaj svet? Baš me briga da li je Srbin ili Hrvat, on je monstrum! Svuda ima divnih ljudi, i svuda ima budala, nećemo valjda kao u Domanovićevoj Dangi početi da se žigošemo, ovaj put sa H i S? Mada, ako bih na plažu pošla u košulji koja je stilizovana engleska zastava... možda bi trebalo da mi lupe žig E?

8 коментара:

  1. Upravo mi je sin obrisao komentar koji sam pisao 10 minuta, i sada me mrzi da se ponavljam (a baš sam bio nadahnut). Uglavnom, ovo je vrlo klizava tema, i sve što mi o njoj možemo reći samo će doprineti da se uveća njen "potencijal", koji je već i sada dovoljan za minimum 200 godina manipulacije. Kad god negde zaškripi, ili utanji, kad bilo kojoj oligarhiji zatreba neki glas(ač), ili malo magle da sakrije neki trag, ili peska za bacanje u oči - eto nama vekovnog Spsko-Hrvatskog bratstva i jedinstva da sve postavi na svoje mesto. Na neke stvari se uvek može računati...

    ОдговориИзбриши
  2. Upravo o tome se i radi - klizav teren.
    Ali, niti imam nameru da pljujem po sebi zato što su tamo neka goveda pravila sve i svašta a "moj" su narod, niti ću da pljujem po ovima drugima samo zato što su druge nacionalnosti. Ako pljujem, biće to iz drugih razloga.
    Međutim, ćutanje me ubija u pojam. Dokle god se ćuti ništa se neće desiti ili će biti sve gore.
    Danas sam naletela na fenomenalan tekst, pročitaj ga na http://www.zamirzine.net/spip.php?article9600

    ОдговориИзбриши
  3. U pravu si - ćutanjem se može jednako manipulisati kao i sa svakom izgovorenom reči, Izgovorenu (ili napisanu svejedno) uvek možeš izvaditi iz konteksta i izokrenuti kako ti volja, a neizgovorena je ili "ćutanje je odobravanje", ili "ostao je nem i zgrožen".

    Neki, ozbiljni ljudi misle da će web, blogovi, twitter i slično - napraviti važan pomak i da će se mogućnost manipulacije smanjiti, i samim tim omogućiti razumnim ljudima da zauvek zatvore neka "prljava" poglavlja ljudske gluposti. Voleo bih da verujem u to, kao što bih voleo da verujem da su svi ljudi u suštini dobri. A onda pročitaš članak poput tog koji si linkovala - pa moraš da su upitaš: da li je baš tako? Ko dobija bitku? Najniži primitivni porivi, ili veličanstveni ljudski duh? Ko nije 100% siguran nek upali televizor i nasumično izabere neki kanal.

    Kazaće mu se samo...

    ОдговориИзбриши
  4. Ja sam tu pragmatičan. Emocije tu ne pale. Ok, ljudi, stvari se veoma jednostavno postave na pravi način. Srbija fino prestane da kupuje proizvode iz Hrvatske, njeni turisti ne idu na hrvatsko primirje i-problem rješen. Poslije toga i kokarda će biti dobrodošla.

    Ovako, mogu da rade šta hoće, jer sa druge strane nema stava.

    ОдговориИзбриши
  5. Dobro došao, Tito!
    Ne razumem ovo "i", a još mi je čudniji - Tito.

    ОдговориИзбриши
  6. skidmarx, dobro došao!
    Od filmića mi se digla kosa na glavi!

    ОдговориИзбриши