субота, 14. мај 2011.

Povraćka a la koka-kola

Reklama je moćna stvar. Pri tom ne mislim na marketing kao "nauku", već na sve nas, potrošače, koji nasednemo na šarene laže i kupimo i ono što nam nije potrebno, ali je super, lepo, jeftino... u odnosu na ono što dobijemo. Kupiš tako, vidiš da to nije to, pa više ne kupuješ. Onda oni promene ambalažu ili povećaju količinu (čuveni gratis, 2 u 1, 3 u 1...), pa ti kupiš ponovo, sve u nadi da nije isto kao pre već mnogo bolje i više, probaš, i opet više ne kupuješ. Ne smem da pominjem firme, ali ko snabdeva kuću potrepštinama može da nasluti o kojim je proizvodima reč.
Tako sam, na primer, kupovala najskuplji prašak za pranje veša, i stvarno je bolji od ovih ostalih. Onda mi drugarica isti taj prašak (bar je isti logo, proizvođač, kesa...) donese iz inostranstva, i ukapiram da to nije to. Ovo što šalju u Srbiju veze nema s onim što prodaju na Zapadu. Prestanem ja da kupujem taj prašak, jednostavno ne volim kad me neko pravi budalom. Naravno, on je i dalje bolji od onog praška koji sad koristim, ali nije duplo bolji, s obzirom na to da mu je cena duplo veća. Hemijski sastav neću ni da proveravam, da se ne iznerviram - garantujem da nama prodaju neka sredstva koja su kod njih zabranjena, ali... to je Srbija, treće tržište, ovde svakojaka govna mogu da prođu.
Svojevremeno je država Hrvatska tužila jednog od najvećih proizvođača sredstava za pranje što njima prodaju lošiji kvalitet. Ne znam šta je bilo s tom tužbom, nije bilo nikakvih vesti, ali se nadam da su im isplatili odštetu makar, ako već nisu počeli da im prodaju originalan proizvod. Ukoliko nisu dobili spor, bar su im pokazali da su svesni kako ih varaju i prodaju im muda za bubrege. Nažalost, sumnjam da će se u Srbiji to ikad desiti, jer se mi, kao i sve budale, lepimo za imena, isprazne reklame... To je, bre, iz inostranstva - mora da je dobro. Očigledno sam glupava i ne razumem. Više gledam kakav mi je veš i koliko sam para dala za prašak.
Može biti da tu logiku "tante za kukuriku" ne mogu ni da shvatim. Pokušavam, zaista, ali ne ide. Tako je jedna reklama potencirala "belo koje je zaista belo", i stvarno - nisu slagali. Stvarno je sve belo, čak i crni veš ima bele tragove.
Čokoladice i čokolade iz belog sveta, duplo i troduplo skuplje nego ove naše mučenice, uopšte više ne kupujem - one koje se prodaju ovde veze nemaju sa onima koje se prodaju na kulturnom Zapadu, a koštaju maltene isto. Samo što je njihova plata takva kakva je pa za nju mogu da kupe hiljade i milione čokoladica mesečno, a mi za naša primanja tek stotinak. Na čokoladama sam već gledala sastojke i nema ni jedne jedine na kojoj nije po nekoliko sastojaka koji su na Zapadu zabranjeni. Jesmo mi otporniji, možda smo i mutirali, ali, brate, sestro... što ja to da kupujem i da se trujem iako sam otporna. Kupim lepo Simče, Kesten, Bambi, Smilies... sve isto tako ukusno samo mnogo jeftinije i nema, bar ne piše da ima, tih "kancerogenih supstanci". Uostalom, ako je kvalitet isti, što da nekome u Vranju, Subotici ili Bujanovcu ne pokažem kako mi se dopada proizvod kojim on zarađuje svoju platu?
A kozmetika? I to ona skupa, uši otpadaju kad počneš da plaćaš. Srećom, sad kupujem sve u apoteci, što farmaceuti na licu mesta naprave. Nekoliko puta sam imala probleme (osip, naduvena usta...), pa neću više da izigravam zamorče. 
Nisam ksenofobična, ne radi se o tome. Kad uporedim kvalitet i koliko para treba da dam za taj "kvalitet", rezultat bude - neću da me prave budalom, pa makar koliko da su hvaljeni, svejedno da li su odavde ili odande. I više ne nasedam na šarene laže.
Ali, ima i onih reklama koje, umesto da ti omile ono što prodaju, uspeju da pored rafa s njihovim proizvodom prođeš kao pored turskog groblja. Baš sam volela Lion čokoladicu, međutim, uspeli su da mi je zgade reklamom na kojoj lav rasteže čeljusti i ono što mu izlazi iz usta pretvara se u čokoladno punjenje. Prva kupovina čokolade posle odgledane reklame umalo da se završi povraćanjem - nikako nisam uspevala da se oslobodim utiska da žvaćem lavlje bale. Uh, gadno! Bila je i neka američka reklama sa bakarnim novčićima koji padaju na dno penušavog gaziranog pića, pa su se kupci žalili kako osećaju ukus bakra dok ga piju. Ta nije došla kod nas, sigurno bismo hvalili piće "s ukusom metala".
A koka-kola i Coca-Cola? Ta firma ima najbolje reklame i najgori proizvod. Iako svi oko mene piju koka-kolu, nikako ne mogu da shvatim kako je moguće da se nekome dopada. Moja pokojna majka zvala je "zaćerenom soda-vodom". Ja bih rekla da joj je to kompliment. Po mom mišljenju, ima odvratan ukus, stvara zavisnost i smrt je za zube i liniju. Da, i nadima, pa se očas posla podriguje. Ko ne veruje, nek čuje šta o tome imaju da kažu deca koja to upražnjavaju pred odlazak na neki događaj s nevoljenim nastavnikom. Ali, Coca-Cola ima najbolje reklame. Kad god objave novu, a svaki put je sve bolje i bolje urađena, pomislim da se i ukus promenio. Naravno, nije. I, naravno, ko je voli nek je pije, meni je gadna. I nikakva reklama ne može da joj popravi ukus.

18 коментара:

  1. Simče čokoladice su super, al meni su omiljene one od kestena, zovu se, jebem li ga, Kesten, il tako kešto i nacrtan je kesten. I simka one veće čokolade su odlične! Volim i Najlepše želje, to je Kravica među čokoladama mereno po jogurtima. Kiselkasta kad se rastvara na jeziku, ljutkasta nekako al baš imaš utisak da je to prava čokolada! Slatko-ljuta. U vezi s atim precenjivanjem stranih stvari mogu da navedem primer KFC restorana u Beogradu koji je užasan, ko na železničkoj stanici da jedeš neko mesište, samo si u centru grada, čak ti, mesto u tanjiru, daju u nekakvoj kofici. Mene nije briga s te ideološke strane da frkćem na ove restorane samo mi je žao što smo mladost proveli u Meku čiji je KFC ušljivi produžetak. Kao i ono govno u Nušićevoj bigls de prodaju nekakve američke sendviče, paltiš bogaoca za običan sendvič samo zato što ti je neko reko da je to kao američka hrana, kao tipično za njih, Pa šta i ako jeste? Konstantno jedemo isto nabeđeni da se hranimo u nekakvim nacionalnim kuhinjama.

    ОдговориИзбриши
  2. Kad bi samo znala kakva je povika na taj KFC u Americi... Priča se da koriste piliće koji ne smem ni da ti kažem kako se hrane i kakvi su mutanti, pa kako nemaju kljunove, kompaniju teraju da izbace ovo C iz imena jer po definiciji ti pilići od kojih oni prave klopu - i nisu pilići.
    Kesten je prva liga! :)

    ОдговориИзбриши
  3. Nikada se nisam pecala na reklame. Kupujem samo ono sto licno proverim. Da je najskuplje i najbolje, jednostavno nije uvek istina. Ponekad i jeste. Znaci, samo "u se i u svoje kljuse", sto bi rekla moja cuvena baba.
    Aha, i citanje deklaracija pod obavezno. To mi uvek odnese mnogo vremena, ali j'bga!

    ОдговориИзбриши
  4. ne znam što se koka kola reklamira, ne treba joj to :)

    ОдговориИзбриши
  5. meni se ni ne svidjaju koka-koline reklame, previse su sarene i secerne, nemam bolji opis (vec ona dijetalna kola je imala neke zanimljive, npr http://www.youtube.com/watch?v=5E5YjT3DNBI ), svakako ne pijem jer imam utisak da me boli stomak posle nje (ili bilo cega gaziranog), ali ni meni nije jasno zasto je tim gigantskim kompanijama poput njih, Nivea kreme, Ariel, Nike i slicnih - potrebna reklama, kada su vec kupile celu planetu.

    iako donesem pola kofera cokolada iz nemacke kada se vratim sa puta za sve najblize (ritter sport sa celim lesnicima i sa marcipanom su mi favoriti), volim i ja simku, obicnu mlecnu, obicno je u plavoj kutiji :) bambi ima lepe crne cokolade, tu su i najlepse zelje..i obozavam cokobananicu iz soko starka, nema joj ravne :D (iako znam da je to prilicno nezdrav slatkis, al od neceg se mora i umreti)
    kada sam bila prvi put u nemackoj, shvatila sam da Milka kod njih uopste nije toliko popularna - zasto bi i bila, kada imaju mnogo ukusnije i kvalitetnije cokolade od nje, tako da ne mislim da se ona pravi specijalno lose za nase trziste, nego je jednostavno - takva.

    Od uvoznih proizvoda mislim da se moze verovati DMu, tj njihovim linijama.

    ОдговориИзбриши
  6. electra, tek odnedavno čitam deklaracije i svašta sam saznala. :)

    maare, ne znam ni ja - verovatno znaju marketinški stručnjaci. :)

    ves, jesu sladunjave te Coca-Cola reklame, ali valjda im je to i namera.
    Milka je sigurno lošija ovde nego tamo, probala sam one koje se prodaju u Nemačkoj. A ni jedne ni druge nisu ekstra klasa.
    Stvarno, od nečeg mora da se umre. Ne bih imala ništa protiv da to bude od slatkiša. :)

    ОдговориИзбриши
  7. Код нас још увек не постоји тестирање многих производа који долазе споља. Ако имају тамо неки атест, онда то не подлеже још једном нашој контроли квалитета.
    Да подлеже, ко зна шта би нашли.
    Да у производима алоје, има свега али нема алоје, па на даље.

    Што се тиче кока коле и рекламе, не би се рекло да им не треба. За час би се "омладина" окренула субститутима кад би они на неки период престали да шибају свој лого и где треба и где не треба.

    ОдговориИзбриши
  8. etotako, i ja sam čula za proizvode s alojom - svega ima, osim aloje. I dalje ne mogu da verujem. Zar to nije kockanje sa zdravljem?

    ОдговориИзбриши
  9. Pa hajde i sto nema te aloje, nego je meni mamina prijateljica, koja je dr. farmakologije (ili farmacije?), objasnila kako je citava prica sa kremama smesna, kada organizam ne moze da uzme sve sta se u njima nalazi. Da se prave npr od potpuno prirodnih stvari kao sto su mast ili pavlaka, bilo bi vece koristi, no - ko bi to danas stavljao na kozu kada narod i za ishranu umesto prirodne masti koristi razna ulja, margarine i slicne tvorevine. Kada se povede neka prica o ishrani, obicno cutim, jer se kod mene sve dinsta/pece na masti i jede puter :D a znam kako ljudi gledaju na to. [istinita prica: nas desetak iz razlicitih Beogradskih gimnazija smo bili na nekakvoj kulturnoj razmeni u Berlinu i kada smo posle sabirali utiske, jedna devojka se zalila kako porodica u kojoj je bila je imala samo puter u ponudi za mazanje umesto cestitog margarina te je deo dana jadna gladovala. nasla je spas u McDonaldsima]

    ОдговориИзбриши
  10. Ma sve, ali ona reklama za pastu za zube sto ispadaju zubi i pluvacka krvava, `ocu d`umrem!
    Uzas! Kupicu je na malo morgen!
    I sad me nervira sto ne mogu da se setim cokoladice koja mi se svidja, plazma je i preko cokolada..mnogo lepa, preporucujem!

    ОдговориИзбриши
  11. Не знам у чему је фора са "кока колом" (ох, ево је на реклами баш сад), никада је нисам волео. Иначе конзумирам све и свашта, читам саставе и декларације, али ипак не обраћам превише пажњу. Себи сам створио навике што се тиче неких производа и ретко их мењам, једино кад ме пријатно изненади нешто ново што сам пробао.

    И да, она реклама са зубима... Ух :S

    ОдговориИзбриши
  12. Eto tebe u mojoj priči - doživljaji srpskog potrošača, ne ide mi potrošačice nikako zar ne! SaglasnA sa svim što si napisala u postu i da deklaracije je potrebno čitati i boriti se da ispadnemo što je moguće manje, belesavi.

    ОдговориИзбриши
  13. Ako ste nekad bili na nekom rok koncertu verovatno ste čuli onaj jezivi-škripavi zvuk do koga dolazi kad mikrofon uhvati sopstveni zvuk iz zvučnika. Zove se feedback ili mikrofonija, i zapravo je reč o povratnoj sprezi koja se "otrgla kontroli".

    Naša potrošačka kultura je ušla u povratnu spregu sa samom sobom - i reklame su poslate pretežni kulturni sadržaj, a marketing vrhunsko kreativno dostignuće. Mi zapravo kroz "luksuzne" praškove i gazirana pića bogato nagradjijemo najbolje medju nama - kreativne magove današnjice, omogućavajući im na taj način da nam život učine sadržajnijim. Oni su Leonardo i Mikelandjelo današnjice - a mi smo darežljive mecene...

    Jedino što će iza naše kulture ostati samo gomila smeća.

    ОдговориИзбриши
  14. ves, maslac (ili puter) mnogo je bolji od margarina, bar meni. Margarin koristim samo kad pravim posne kolače. Došlo mi bilo da se ubijem kad jedno vreme nije bilo maslaca u prodaji.

    zelena, gde zaboravih Plazmu! Vrh!
    A ta reklama s krvavim ispljuvkom stvarno je bljak.

    ToMCaa, Coca-Cola ove godine slavi 125 godina i imam utisak da je neki Veliki brat koji me prati u stopu - gde god da se okrenem, ona iskoči!

    Amarilis, jesmo blesavi, nema šta. Ali, kako si lepo rekla, hajde da budemo makar manje blesavi.

    Miodraže, što ti je dobro ovo poređenje: Mikelanđelo i Leonardo današnjice i gomila smeća iza nas! To i jeste TO!

    ОдговориИзбриши
  15. Jao!! Ma ne mogu nikakve Milke da se porede s našom Bananicom :) Svi ti proizvodi iz inostranstva su jako precenjeni...Evo, i ja, iskreno, kad dođem u Srbiju gledam da kupim neki domaći proizvod i oduševim se. Moj brat od tete, redovno već godinama unazad kupuje bademovu kremu za lice i nosi je u London. Ej! Što se tiče Koka-kole, ja je volim, ali mi ne stvara zavisnost. Samo od nje se žedni i to je činjenica, zato jeste tako popularna, a imaju i strava reklame. Bolje da uživamo dok možemo u domaćim proizvodima, sve stiže sa zapada uskoro i kod nas. Prava šteta, što se tiče hrane :( Sry na ovolikom komentu :)

    ОдговориИзбриши
  16. jungle, super ti je komentar i piši koliko god hoćeš!
    A kad se ja kod tebe raspišem... Je l' ti to hoćeš nešto da mi kažeš? :)

    ОдговориИзбриши
  17. Хммм... Мени, на пример, није јасно како некоме може да се свиђа алкохол. За кока-колу ми је прилично јасно :) Декларације на производима никад не читам. Изузетак су дани поста када проверавам да ли се у производу налази нешто мрсно. Можда би требало да који пут купим и "Галеб", али мени је "Милка" и даље неприкосновена. Оно "издање" са целим лешницима и карамелом у паковању од 300 грама- то је за мене врх врхова у сфери слаткиша. Добре су и "Јуху" чоколадице, мада мислим да је неко из Бамбија мазнуо рецепт за Киндер-чоколаду. Укус је готово идентичан :)

    ОдговориИзбриши
  18. Stefane, stvarno su recepti skoro identični!
    Ne znam da li si pored "naše" Milke probao i originalnu - razlika je povelika.

    ОдговориИзбриши